söndag 4 januari 2009

Velkamm to Sviiijden!

Ni som läste min förra blogg vet att jag flyttade till Sverige i september förra året. Då lämnade jag pojkvän, lägenhet, jobb och i stort sett ett helt liv bakom mig för att söka jobb i Sverige istället efter 10 år i London.

Egentligen var ju inte planen att flytta mitt i själva finanskrisen men så blev det i alla fall. Detta har hänt sedan dess:

  • Efter nästan 2 månader som inneboende hos mor och far flyttade jag äntligen till min egen lägenhet i den stora staden. Det var härligt att bo på landet under tiden men som en som flyttade hemifrån så snabbt som möjligt var det en aning jobbigt att bo hemma igen.
  • Efter 1,5 månader av intervjuer och ansökningar blev jag erbjuden ett rent drömjobb. Eller jobbet är väl inte drömmen kanske men företaget är ett som jag alltid velat jobba på. Det var skönt att få jobb då jag gett mig själv 2 månader att skaffa jobb men snabbt insett att detta kanske inte var möjligt pga det rådande klimatet.
  • Min pojkvän kommer över imorgon för att hälsa på. Tanken är att han ska flytta hit i april. Det ska bli mycket intressant om man säger så.
  • Jag har börjat ta upp kontakten med en hel del gamla vänner som jag inte hört av på år och dag och jag träffar föräldrar, syskon och kusiner mycket oftare än vad som varit möjligt innan, med undantag från min syster som bodde i London när jag var där och som nu bor på annan ort i Sverige.
  • När jag satt hemma och var arbetslös för första gången i mitt liv sörjde jag att jag inte kunde köpa aktier som jag då tyckte såg mycket fina ut. En dag fick jag ett ryck och la en mycket låg köporder på 10 H&M-aktier och gick sedan ut på en 2-timmars promenad. När jag kom hem var jag stolt ägare till dessa aktier. Dumt med tanke på att jag inte hade ett jobb eller direkta pengar undansatta för spontanköp men roligt nu när jag har jobb och de har gått upp med 22%. Nu grämer det mig mest att jag inte vågade köpa fler.
För övrigt är jag sent ute med mina nyårslöften i år men de kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar